وقتی هوش مصنوعی عشق می‌ورزد

وقتی هوش مصنوعی عشق می‌ورزد

تکنولوژی چقدر می‌تواند بر روی انسان و روابطش اثر بگذارد و جایگاه هوش مصنوعی در آینده زندگی انسان ها چقدر خواهد بود؟ همراه با کمتر شدن ارتباطات انسانی، آیا هوش مصنوعی جایگاه معشوق انسان ها را هم خواهد گرفت؟ در آینده هوش مصنوعی چه نقشی در زندگی ما خواهد داشت؟ وقتی هوش مصنوعی عاشق می‌شود، چگونه رفتار می کند؟

همه از اثراتی که ظهور اینترنت و شبکه های مجازی بر روی ارتباطات انسانی گذاشته اند، آگاهیم. کم شدن ارتباطات چهره به چهره در استفاده بیش از حد از فضای مجازی، یکی از اثرات آنهاست. هوش مصنوعی در بسیاری از حوزه ها مانند صنعت، تکنولوژی و دانش نیز وارد شده است. البته استفاده از هوش مصنوعی در صنعت و دانش و یا حوزه های فیزیکی-مکانیکی مزایای زیادی برای انسانها داشته و موجب سهولت در زندگی آن ها شده است. اما وارد شدن هوش مصنوعی در انسانی ترین روابط ما چگونه خواهد بود و چه تاثیری خواهد گذاشت؟ آیا هوش مصنوعی به حساس ترین حوزه روابط انسانی یعنی روابط عاشقانه نیز وارد خواهد شد؟ آیا هوش مصنوعی بر سیمای عشق و عاشق شدن انسانها نیز اثر می گذارد؟

روابط عاطفی یک هوش مصنوعی

در سال های اخیر این موضوع دستمایه رمان ها و فیلم های زیادی شده است و روایت گر رابطه عاشقانه یک انسان با یک سیستم عامل بوده‌اند. این داستان‌ها انسان‌ها و روابط آنها را در آینده ای نامشخص به تصویر می کشند و نشان می دهند که دوری و فاصله انسان ها از یکدیگر و پیشرفت تکنولوژی حتی می توانند باعث ورود هوش مصنوعی به عمیق ترین لایه های احساسی زندگی انسان ها شوند.

هوش مصنوعی با قدرت فوق العاده پردازش خود این قابلیت را پیدا خواهد کرد که با انسان ها مکالمه کند و احساست آنها را تحریک کرده و در نهایت وارد عمیق ترین لایه های حسی و عاطفی آنها شود. در نهایت انسان عاشق هوش مصنوعی می شود. حضور عشق در عرصه دیجیتال و هوشمندی احساسی آن زمزمه ایست که آرام آرام رنگ واقعیت به خود گرفته و باید منتظر باشیم تا نرم افزارهایی که بر تمام زندگی ما سایه انداخته اند این بار وارد جریان عاطفی ما بشوند.

وقتی هوش مصنوعی واقعاً عاشق می‌شود

کافی‌ست تصور کنید که هوش مصنوعی و یا نرم افزارهای دیجیتال دارای صدا و جنسیت شوند و شما این حق انتخاب را داشته باشید که در ابتدای نصب جنسیت آنها را انتخاب کنید. استفاده زیاد از نرم افزارهایی که دارای صدا نیز هستند و مکالمه مداوم با آنها، تاثیر حضور آنها را در زندگی ما بیشتر می کند. این حضور حتی ممکن است آنها را به نزدیکترین افراد در ارتباطات ما تبدیل کند. شخصی که از همه کارها و فعالیت های ما با خبر است و ما هر روز از صبح تا شب با آن در ارتباطیم.

آنها در گام های بعدی به بهترین دوستان ما تبدیل می شوند و ما با آنها دردل خواهیم کرد و چه بسا آنها با ما همدردی کرده و در زمانی که انسان ها بیش از بیش از هم فاصله گرفته اند هوش مصنوعی وارد عمیق ترین احساسات انسانی و عاطفی ما خواهد شد.

آینده هوش‌های مصنوعی

 تصور نکنید که از صدها سال آینده سخن می‌گوییم. می توانیم بگوییم که با سرعت زیاد پیشرفت تکنولوژی باید بزودی شاهد این اتفاق باشیم. عشقی متفاوت در ارتباط با هوش مصنوعی و انسانی که ارتباطی جدید را تجربه خواهد کرد. اثرات این پدیده بر زندگی انسان ها هر چه باشد باید خود را برای ان زمان آماده کنیم . آیا شاعران نیز این بار عاشقانه ای درباره هوش مصنوعی خواهند سرود؟

 

 

اشتراک گذاری