متاورس آینده اینترنت

متاورس، وضعیتی که قرار است جانشین اینترنت کنونی شود

 در آینده‌ای دور یا شاید نزدیک‌تر از آنچه تصور می‌کنیم، دنیای فیزیکی ما به حجم بی‌نهایت عظیمی از داده تبدیل می‌شود که می‌توان آن‌ها را با کامپیوتر پردازش کرد، روی‌ آنها کلیک کرد یا  میان آن‌ها قدم برداشت و مانند سرچ گوگل، جستجو کرد. در این دنیا رابط‌ها و روش‌های جدیدی برای حرکت و ایجاد محتوا وجود خواهد داشت و ما واژه‌ها و حتی معماری جدیدی برای میزبانی از نسخه دیجیتال خود و دنیای دیجیتال اطراف‌مان ایجاد خواهیم کرد.

 

ویدئو زیر از شرکت ادوبی چشم‌اندازی از آینده زندگی بشر را در دنیایی شبیه به متاورس به تصویر کشیده است.

 

 

به لطف متاورس دیگر لازم نیست برای کار در محیط فیزیکی در دنیای واقعی حضور داشته باشیم؛ بلکه محل کار ما در همان متاورس خواهد بود. عینک‌های واقعیت مجازی و محیط متاورس هم پای هم ساخته می‌شوند و در آینده نزدیک این عینک‌ها کاربردهای زیادی در محل کار خواهند داشت.

نفوذ عمیق به آینده اینترنت

حالتی را  تصور کنید که در آن جهان، شبیه‌سازی دیجیتالی است که همه به آن متصل هستند و آنقدر خوش ساخت است که تقریباً هیچ‌کس نمی‌داند که واقعی نیست. متاورس کاملاً اینطور نیست، اما قطعاً این پتانسیل را دارد که به چیزی فوق العاده عمیق تبدیل شود.

مارک زاکربرگ از متاورس به عنوان «اینترنت مجسم شده که به جای اینکه فقط به آن نگاه کنید، درون آن هستید» یاد کرده است.

در ابتدایی ترین حالت، متاورس یک واقعیت مجازی است که به افراد از سراسر جهان امکان تعامل، هم با یکدیگر و هم با خود متاورژن را می دهد. کاربران اغلب مجاز به دریافت آیتم هایی هستند که بین جلسات آنها باقی می ماند یا حتی در متاورس قرار می گیرند. با این حال، راه‌های زیادی برای تفسیر این مفهوم وجود دارد و در طول سال‌ها پیشرفت زیادی کرده است.

در اینترنت، ما همیشه در حال تعامل با چیزی هستیم چه یک وب سایت، یک بازی یا یک برنامه چت که ما را به دوستانمان متصل می کند. متاورس یک قدم جلوتر می‌رود و کاربر را در میانه عمل قرار می دهد. این دری به روی تجربیات قوی‌تر و واقعی‌تر می گشاید که صرفاً مرور وب یا تماشای یک ویدیو، تداعی نمی‌شود.

 

تبدیل شدن به یک آواتار

در متاورس، به کاربران یک آواتار داده می شود  نمایشی از خودشان که می توانند آن را تغییر دهند تا هر طور که دوست دارند به نظر برسند. شکل ظاهری آواتار به پلتفرم بستگی دارد. می تواند بسیار ابتدایی باشد، یا می تواند با کیفیت بالا باشد و امکان زیادی برای سفارشی کردن داشته باشد. کاربران می توانند تلاش کنند که تغییر نکنند، اما همچنین می توانند خود را به فردی کاملاً متفاوت تبدیل کنند.

متاورس

آواتار، بلیط کاربر برای متاورس

آواتار، بلیط کاربر برای متاورس (فراجهان) است – یک جهان مجازی که در آن تقریبا حدی وجود ندارد، به شرطی که فرد تخیل برای تعلیق واقعیت را برای مدت کوتاهی داشته باشد. آواتار می تواند حرکت کند، صحبت کند، منطقه را کاوش کند و …. محدودیت های آواتار به طور کامل به پلتفرم مربوط می شود.

برخی از نمونه‌های متاورس شبیه یک بازی ویدیویی هستند و به کاربر اجازه می‌دهند با استفاده از صفحه کلید و ماوس راه برود. نسخه‌های پیشرفته‌تر شامل استفاده از هدست‌ها و کنترل‌های واقعیت مجازی است که با تکرار حرکات واقعی کاربر در متاورس، واقعاً در جهان غوطه‌ور می‌شوند.

آواتارها توسط VR پشتیبانی می شوند و اقدامات کاربر را در زمان واقعی تکرار می کنند.

آواتارهایی با ظاهر چشمگیر و فوق واقعی که در زمان واقعی همراه با محیط اطراف رندر خواهند شد. صرف نظر از پلتفرم، متاورس ایده‌آل به کاربر این امکان را می‌دهد تا آنچه را که می‌خواهد به نظر برسد، در حالی که واقعی بودن حالات و حرکات صورت را در صورت پشتیبانی از VR حفظ می‌کند.

زندگی و تعامل

نمونه‌های زیادی از کارهایی که می‌توانید در متاورس انجام دهید، وجود دارد. وقتی آنها را با متاورس ایده‌آل مقایسه می‌کنید – مکانی تقریباً قادر به جایگزینی واقعیت است، همگی جنبه فنی دارند. ما هنوز کاملاً به آنجا نرسیده‌ایم  اما تلاش‌های شرکت‌هایی مانند متا یا VRChat ما را بیش از گذشته به این موضوع نزدیک می‌کند.

در یک متاورس کامل، شما قادر به تعامل با افراد اطراف خود هستید. این فراتر از چت مبتنی بر متن است. ترکیب ارتباطات صوتی، هدست های واقعیت مجازی و عینک های واقعیت افزوده امکان تعامل در سطح کاملاً جدیدی را فراهم می کند.

چه ملاقات با دوستان خود و رفتن به چتربازی یا تشکیل یک گروه مطالعه در یک کتابخانه مجازی، مفهوم اصلی متاورس همیشه حول تعاملات انسانی می چرخد  نه فقط گفتگو و دیدارحضوری.

کار و مطالعه

از متا گرفته تا مایکروسافت، بسیاری از شرکت‌ها بر توانایی کار، همکاری و مطالعه با هم در متاورس تأکید زیادی دارند.

مایکروسافت قصد دارد از Mesh برای آوردن واقع گرایی به جلسات ویدیویی کسل کننده استفاده کند. متا امیدوار است که فضاهای کاری مجازی ایجاد کند و به کارگران راه دور فرصتی بدهد تا در طول روز کاری خود در واقعیت مجازی با هم وقت بگذرانند.

متاورس همچنین می تواند برای کار به روش های مختلف استفاده شود، از جمله شبیه سازی کارهای دنیای واقعی در واقعیت مجازی. مهندسین، برنامه نویسان، طراحان و بسیاری از متخصصان دیگر می توانند از طریق متافورس هایی مانند Nvidia’s Omniverse از آن استفاده کنند.

 

هدف از متاورس

متاورس، به عنوان یک مفهوم، چندان آسان نیست، حتی به دلیل بی حد و مرز بودن آن. بدان معنا که هدف کلی آن را می‌توان بر اساس مورد به مورد تعریف کرد  نه فقط شرکت یا گروهی از افراد که آن را ایجاد می‌کنند، بلکه همچنین هر کاربر جداگانه.

هدف کلی متاورس برقراری ارتباط با دیگران از طریق یک جهان مجازی و مشترک است. چه برای کار باشد، چه برای خودسازی یا صرفاً سرگرمی، متاورس برای شکستن مرزهای واقعیت و فاصله است که  مردم از سراسر جهان را به هم متصل می کند.

اجازه دادن به کاربران، که توسط آواتارهای آنها به تصویر کشیده شده است، برای تعامل با جهان در کل بدون ارائه هیچ هدف مشخصی به آنها اجازه می دهد تا آزادی زیادی در انتخاب داشته باشند. این همان چیزی است که متا آشکارسازی بزرگ خود را بر روی آن ساخته است – این واقعیت که در متاورس، شما اساساً می توانید تقریباً هر کاری را که می خواهید انجام دهید.

برخی از رایج‌ترین کارهایی که می‌توانید در متاورس انجام دهید.

  مالکیت دارایی

یک موضوع رایج در متاورس ها شامل اجازه دادن به کاربران برای خرید قطعه زمین است. چنین دارایی، پس از خرید، به یک کاربر خاص اختصاص داده می شود و تا زمانی که متعلق به آن آواتار خاص باشد، برای سایر بازیکنان در دسترس نیست. زمین ها را می توان خرید یا اجاره کرد، درست مانند دنیای واقعی.

مالکیت دارایی اغلب به کاربر این امکان را می دهد که از آن به هر شکلی که می خواهد استفاده کند. برخی انتخاب می‌کنند که گالری بسازند تا اقلامی که دارند را در خود جای دهند، در حالی که برخی دیگر مغازه‌ها یا فضاهای عمومی مشترک ایجاد می‌کنند.

این مفهوم که به کاربران اجازه دهید آزادانه پرسه بزنند و هر آنچه را که می خواهند در فضای خود بسازند، جدید نیست و قطعاً در موفقیت بازی هایی مانند Minecraft یا Roblox نقش دارد. خلاقیت کاربر زمان زیادی را برای توسعه دهندگان متاورس صرفه جویی می کند، که در غیر این صورت باید آن را صرف طراحی ساختمان ها کنند.

البته این اینترنت است و آزادی بیش از حد می تواند به اشکال مختلف سوء استفاده منجر شود. بیشتر متاورس ها به نظارت بر محتوای ایجاد شده توسط کاربران خود ادامه خواهند داد  و بسته به میزبان و موقعیت، کاربر ممکن است حذف شود. حتی یک جهان به ظاهر نامحدود نیز محدودیت‌هایی دارد.

هوش مصنوعی در بازارهای سرمایه

 

اموال تجاری

هنگامی که شما مالک چیزی در متاورس هستید، می توان آن را به یکی از کاربران دیگر فروخت یا معامله کرد. این عنصری از ثروت و اعتبار را به دنیایی جدا از هم می افزاید. ارزش برخی از اقلام بیشتر از سایرین است، برخی از اقلام نادر هستند در حالی که برخی دیگر رایج هستند – همه اینها به ایجاد بازار اقتصادی می‌انجامد که برای یک متاورس خاص اعمال می‌شود.

تبلیغات

برخی از متاورس‌ها نه تنها کاربران معمولی، بلکه شرکت‌ها را نیز جذب می‌کنند. شرکت‌ها می‌توانند به روش‌های متعددی از متاورس بهره ببرند  از آنجایی که این جهان توسط بسیاری قابل اشتراک است، این فرصت را برای تبلیغات ایجاد می کند. صرف خرید زمین و نمایش لوگوی شرکت می‌تواند راهی موثر برای  ایجاد انگیزه و علاقه مضاعف  باشد. .

زندگی کنید و تعامل داشته باشید

نمونه‌های بالا از کارهایی که می‌توانید در متاورس انجام دهید، وقتی آنها را با متاورس ایده‌آل مقایسه می‌کنید – مکانی تقریباً قادر به جایگزینی واقعیت است، همگی جنبه فنی دارند. و سال‌ها طول می‌کشد تا واقعیت پیدا کند، اما تلاش‌های شرکت‌هایی مانند متا  ما را بیش از گذشته به این موضوع نزدیک می‌کند.

کار و مطالعه در متاورس

از متا گرفته تا مایکروسافت، بسیاری از شرکت‌ها بر توانایی کار، همکاری و مطالعه با هم در متاورس تأکید زیادی دارند. متا امیدوار است که فضاهای کاری مجازی ایجاد کند و به کارگران راه دور فرصتی بدهد تا در طول روز کاری خود در واقعیت مجازی با هم وقت بگذرانند.

متاورس، ارزهای دیجیتال و NFTها

وقتی صحبت از متاورس می شود، به ناچار بحث ارزهای دیجیتال هم به میان می‌آید . به هر حال، برخی از بزرگ‌ترین نمونه‌های آن مبتنی بر بلاک چین است – چارچوب غیرمتمرکز که ارزهای دیجیتال در آن عمل می‌کنند.

یکی از این نمونه‌ها Decentraland است، یک متاورس شبیه جعبه شنی که به کاربرانش اجازه می‌دهد قطعه‌هایی از زمین بخرند، قطعات دیگر را کاوش کنند و با یکدیگر تعامل داشته باشند. کل اقتصاد حول محور MANA است – یک ارز دیجیتال که به طور خاص در Decentraland استفاده می شود.

 

آینده متاورس

هیچ کس نمی تواند انکار کند که مفهوم متاورس شروع به گسترش به سرزمین های ناشناخته قبلی کرده است. .

به گفته زاکربرگ، متا امیدوار است که با Horizon Worlds به میدان برود، اگرچه حتی زاکربرگ اعتراف می کند که ما هنوز کاملاً به آنجا نرسیده ایم. سال‌ها طول می‌کشد تا متاورژن در واقعیت ما نفوذ کند تا جایی که به اندازه آنچه متا امیدوار است به آن دست یابد، شناخته شده و قابل دسترسی باشد.

چشم انداز متاورس به عنوان یک جهان مشترک که در آن افراد جدا شده توسط قاره‌ها می توانند بازی کنند، بیاموزند، به اشتراک بگذارند و حتی با هم کار کنند، به همان اندازه آینده‌نگرانه و ایده‌آل است. خیابان‌های شلوغ مملو از فروشگاه‌ها، پارک‌ها و مردم را می‌توان در دنیای متاورس بازسازی کرد، اما فناوری مورد نیاز برای پشتیبانی از آن هنوز چیزی نیست که هر فردی به راحتی به آن دسترسی داشته باشد.

گام دیگر به سوی شناخت جریان اصلی در واقع گرایی تجربه فرا وجهی نهفته است. معرفی VR و AR در متاورس مطمئناً کمک زیادی به ایجاد تجربه بسیار واقعی تر از صفحه کلید و ماوس خواهد کرد.

What is the metaverse?

 

متا در حال کار روی یک هوش مصنوعی جدید برای متاورس 

 مدیر شرکت متا به تازگی فناوری دیگری را به نمایش گذاشته است که می‌گوید برای ایجاد محیط‌های همه‌جانبه بسیار مهم است. محققان هوش مصنوعی متا در حال کار بر روی یک ربات صوتی هستند که به کاربران اجازه می دهد محیط مجازی خود را با دستورات صوتی تغییر دهند.

زاکربرگ نسخه اولیه این ربات را به نام Builder Bot در یک رویداد مجازی به نمایش گذاشت که آخرین تحقیقات هوش مصنوعی این شرکت را شرح می‌دهد.

زاکربرگ گفته است: “این بات به شما امکان می دهد یک محیط را توصیف کنید و سپس جنبه‌هایی از آن جهان را برای شما ایجاد می کند.” در نسخه نمایشی، او و یکی دیگر از کارمندان متا از دستورات صوتی برای ایجاد یک صحنه ساحلی بسیار ابتدایی استفاده کرده‌اند.

Meta is working on an AI ‘builder bot’ for the metaverse

 

 

اشتراک گذاری